2012年3月23日金曜日

Access Info in Spain

Access Info

http://www.access-info.org/

tuderechoasaber.es will test the effectiveness of the future Law of Transparency



• Starting today, you can use this website to request information from any Spanish public institution, whether a national entity, regional or local

• One in two inquiries in Spain does not get any response from the public, which is known as "administrative silence"

• The success of Whatdotheyknow.com in the UK (over 100,000 applications in four years) shows that society demands more direct control of public life
Madrid - March 22, 2012 - Make requests for information from public institutions in a simple, centralized and free is not a utopia. tuderechoasaber.es today will send the requests of its users to the appropriate management for each operation, inform the applicant when an answer and publish it. This site, first in Spain, is a joint project of the human rights organization Access Info Europe and the Citizen Foundation Civio.
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EU Transparency
Campaign on the reform of regulation of access to EU documentsAccess Info Europe calls for civil society support for the campaign on the reform of Regulation 1049/2001 on access to EU documents.The aim of the campaign is to reinforce the right of access to EU documents, or at least avoid any decrease in the current right of access to documents.Access Info Europe has prepared a document containing a series of recommendations which sets out the key points of the reform of Regulation 1049/2001, necessary for it is consistent with the Treaty on the Functioning of the EU and international standards on the right access to information, now that the reform process seems to be back on track.
We are calling on all members of civil society to have your support by signing this document.

Please send an email to Anne Vandelle with the name of your organization, the name of its representative, and logo to anne@access-info.org as soon as possible.

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Pre-presentation in Barcelona tuderechoasaber.es

Monday March 5, 2012 - Today, Victoria Anderica, Access Info Europe, and David Cape, Civio Foundation, presented the project tuderechoasaber.es in Barcelona.
The visit to Barcelona arises from the need to talk about this project Catalan institutions, above all, to meet the many people who supported the project from there through drip. Although the official launch will be in Madrid on March 20, today will discuss transparency in Barcelona.
The appointment is at 19:30 h. Wiki in Room Lounge at the UOC, Rambla Catalunya, 6 (Barcelona).





First meeting of new government with civil society on the future of transparency in Spain
Madrid, January 20, 2012 - Today Access Info Europe has come to a meeting at the Ministry of the Presidency convened by the new Secretary of State for Relations with Parliament to discuss the future law on transparency and access to information Spain.
Access Info Europe during the meeting highlighted the need for the future law will cover certain gaps that the previous proposals are excluded as recognizing the right of access to information as a fundamental right and the need to appoint an independent review body to ensure respect and proper implementation of the future law.

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Derecho a solicitar...Derecho a saber

Acerca del acceso a la información

En una democracia es esencial que las personas puedan acceder a una amplia gama de informaciones para participar de una manera real y efectiva en los asuntos que les afectan.
Los organismos públicos manejan mucha información en nombre del público. La información pertenece al público y ésta es la razón para que todos nosotros tengamos derecho de acceso a ella, ya que está puesta en las manos de los organismos públicos en cuanto "servidores del pueblo".
El derecho de acceso a la información plantea dos obligaciones clave a los gobiernos. Primero, la obligación de publicar y repartir la información clave sobre lo que están haciendo los diferentes organismos públicos. Segundo, los gobiernos tienen la obligación de recibir las solicitudes de información del público y la obligación de responder, dejando, o que el público vea los documentos originales, o que reciba copias de documentos e informaciones en su poder.
El acceso a la información es un derecho humano fundamental que consta de dos partes:
Proactiva
La obligación positiva de los organismos públicos de proporcionar, publicar y difundir informaciones sobre sus principales actividades, presupuestos y políticas de manera que el público pueda saber lo que están haciendo, participar en asuntos públicos y controlar como se están comportando las autoridades políticas.
Reactiva
El derecho de todas las personas a solicitar a los funcionarios públicos información sobre sus actividades y algún documento que ellos tengan en su poder, y el derecho a recibir una respuesta. La mayoría de la información en poder de las entidades públicas tendría que estar disponible pero hay algunos casos en los que se oculta para proteger privacidad, seguridad nacional o intereses comerciales.

¿Puedo tener acceso a toda la información en poder de los organismos públicos?

No. El derecho de acceso a la información no es un derecho absoluto. Puede haber una información que podría causar daños si hecha pública, por lo menos en un momento dado. Para mayor información sobre las excepciones del acceso a la información haz click aquí.

¿Cómo puedo solicitar una información?

Acuérdate que tienes el derecho a solicitar informaciones sobre cuestiones de gobierno y el gobierno tiene que contestarte porque es tu derecho saber. Debido a las excepciones consideradas arriba, los gobiernos podrían no darte siempre la información pero tienen que contestar siempre a tu solicitud.

¿Quién puede hacer una solicitud?

Quien quiera puede solicitar informaciones a pesar de su nacionalidad y no hay necesidad de justificar el interés que tienes en la información, contestar a preguntas sobre la razón de la solicitud ni tampoco dar respuestas detalladas sobre quien eres o que quieres hacer con la información. De todas maneras, es buena idea facilitar un correo electrónico para que puedan contactarte más fácilmente.

¿Cómo puedo hacer mi solicitud?

Presentar una solicitud es fácil y no hay muchas formalidades. En la mayoría de los casos puedes presentar tu solicitud tanto escrita como oral y en el caso en el que solicites por escrito puedes hacerlo también por correo electrónico.

¿Qué debo decir en mi solicitud?

Tu solicitud tiene que ser lo más específica posible. En la mayoría de los casos no es necesario identificar un documento específico con una referencia formal (Italia es una exepción).
Si se trata de la primera solicitud que presentas es bueno escribirla relativamente simple y clara. De esta manera tendrás meyores posibilidades de recibir una respuesta rápida ya que siempre podrás hacer un seguimiento.

¿Cómo recibiré la información?

Puedes acceder a la información en diferentes formatos (revisión de los originales, copias, DVD, CD...). En casi todos los casos puedes solicitar un formato específico y tienes el derecho a recibir la información en éste mismo a no ser que sea imposible o demasiado caro. Debes especificar en la solicitud en que formato prefieres recibir la información.

¿Cuándo recibiré la información?

Los países tienen diferentes plazos para contestar a las solicitudes, notificar las prórrogas o emitir la denegación, plazo que oscila entre lo antes posible y un mes. Prórrogas en caso de solicitudes complejas: La mayoría de los países permite a los organismos públicos de extender el plazo si la solicitud es compleja. La prórroga generalmente oscila entre unos pocos días adicionales y un mes extra. En todos los casos el solicitante tiene que ser advertido del retraso y de las razones que lo hayan producido.

¿ Y si no recibo respusta a mi solicitud?

Tienes derecho a apelar si no recibes la información. Normalmente hay por lo menos dos fases en la apelación. Primero, apelar al organismo público que ha denegado la información o que no ha cumplido en proporcionarla. Verifica que dice tu ley nacional de acceso a la información aunque normalmente la carta de apelación tiene que ser enviada al jefe de la institución. En los países que tienen una buena ley de acceso a la información habrá un sistema claro para rellenar las apelaciones. El segundo paso de la apelación es recorrer o al tribunal o a la comisión de información si es que tu país la tiene.

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Right to request ... Right to Know
About access to information
In a democracy it is essential that people can access a wide range of information to participate in a real and effective in matters that affect them.
Government agencies handle much information on behalf of the public. The information pertains to the public and this is the reason why we all have right of access, as it is placed in the hands of public bodies as "servants of the people."
The right of access to information raises two key obligations on governments. First, the obligation to publish and distribute key information about what they are doing different agencies. Second, governments are obliged to receive requests for public information and the obligation to respond, leaving, or the public to see the original documents, or receive copies of documents and information in their possession.
Access to information is a fundamental human right which consists of two parts:
Proactive
The positive obligation of public bodies to provide, publish and disseminate information on its main activities, budgets and policies so that the public can know what they are doing, participate in public affairs and control how they are behaving the political authorities.
Reactive
The right of all people to ask public officials about their activities and any documents they have in their possession, and the right to receive a response. Most of the information held by public bodies should be available but there are some cases in which is hidden to protect privacy, national security or commercial interests.
¿I can access all information held by public bodies?
No. The right of access to information is not an absolute right. May have an information that could cause injury if made public, at least at one point. For more information on exceptions to access to information click here.
How I can request information?
Remember you have the right to request information on matters of government and the government has to answer you because it is your right to know. Because the exemptions considered above, governments may not always give the information but must always answer your request.
Who can apply?
Anyone can request information despite their nationality and no need to justify the interest you have in the information, answer questions about the reason for the request nor to provide detailed answers about who you are or you want to do with the information. Anyway, a good idea to provide an email so they can contact you easily.
How I can make my application?
Applying is easy and there are not many formalities. In most cases you can apply written and oral and if you request in writing can also do e-mail.
What should I say in my application?
Your application must be as specific as possible. In most cases it is necessary to identify a specific document with a formal reference (Italy is an exception).If this is the first application that show is good writing relatively simple and clear. This should give you meyores likely to receive a quick response and you can always keep track.
How will I receive information?
You can access information in different formats (revision of the originals, copies, DVD, CD ...). In almost all cases you can request a specific format and have the right to receive this information unless it is impossible or too expensive. You must specify in the application in which format you prefer to receive information.
When will I receive information?
Countries have different deadlines for replying to requests, report extensions or issue a denial, a period that ranges from as early as possible and one month. Extensions in case of complex applications: Most countries allow government agencies to extend the deadline if the application is complex. The extension generally ranges from a few extra days and a month extra. In all cases the applicant must be advised of the delay and the reasons that have occurred.
What if I do not get respusta my application?
You have the right to appeal if you do not receive the information. Normally there are at least two stages in the appeal. First, appeal to the public body has denied the information or has failed to provide it. Check your law says national access to information but normally the letter of appeal must be sent to the head of the institution. In countries that have good law on access to information will fill a clear system for appeals. The second step of the appeal is to walk or to the court or the commission of information if your country does.

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¡Nuevo!

Guías prácticas


En Access Info estamos desarrollando una serie de manuales y guías prácticas para usuarios de leyes de acceso a la información. El objetivo es poner a vuestra disposición consejos prácticos y estratégicos, utilizando un lenguaje sencillo, sobre cómo solicitar información, así como recomendaciones sobre cómo formular las solicitudes, cómo apelar contra la negativa a revelar información y/o silencio administrativo.
Toolkit Logo
Las guías prácticas contienen casos de estudio de la vida real que muestran cómo individuos que trabajan en un sector particular han ejercido su derecho de acceso a la información para avanzar en su trabajo. Por ejemplo, periodistas que han utilizado este derecho para escribir sus historias, organizaciones de la sociedad civil que han usado este derecho para participar en el proceso de toma de decisiones del gobierno, o cómo un grupo a favor de la integridad ha recibido documentos que revelan casos de corrupción.
Access Info se ha dado cuenta de que muchas organizaciones de la sociedad civil y periodistas no tenían claro cómo realizar una solicitud de información o cuándo es el momento oportuno para poner en marcha una solicitud formal de información en una investigación (por ejemplo, cuando el intento de obtener la información deseada a través de contactos dentro de un organismo gubernamental ha fracasado).
Información específica del país: las guías prácticas serán traducidas y adaptadas para encajar con los marcos jurídicos específicos de los colaboradores de cada país. Además, Access Info proporciona formación a las OSCs y organizaciones de periodistas, y está disponible para proporcionar asistencia legal y técnica, particularmente cuando la solicitud implique la defensa de derechos humanos.



The Aid Transparency ToolkitATT

Published in October 2009, the Aid Transparency Toolkit is a guide for civil society organisations and members of the public interested in knowing more about how aid works and where the money goes to get the answers to their questions.
This Toolkit is designed for CSOs in the north and south working on aid effectiveness, monitoring the implementation of aid projects, seeking to participate in decision making on development strategies or investigating corruption in aid funding and delivery. It can also be used by individuals from donor or recipient countries who are intersted in knowing about aid funds.
The toolkit provides answers to basic questions such as: What is the right of access to information? How do I get information about aid? Who can make a request? Where do I start looking? Do I have to pay a fee? How should I formulate my request? Who do I send it to? When will I receive the ansewer? What do I do if my request is ignored or refused?
Aid Transparency Toolkit file_pdf

Other guides and toolkits currently in development are:

The Right to Ask ... the Right to Know - A general guide on how to use access to information laws with answers to frequently asked questions. This guide will also contain information about how to appeal against refusals to provide information.
“Legal leaks” Toolkit for Journalists - designed to give journalists specialised guidance on how to use access to information laws and how to integrate a request filing strategy as part of daily research and reporting by journalists. The toolkit will give journalists advice on when and how to use access to information as an research instrument, as well as providing practical and legal advice for exercising this right and with sample letters and forms of language for use in appeals.
My Question for Brussels - A citizen’s guide to accessing documents from the various institutions of the European Union including how to file a request and how to appeal to the Ombudsman.
The Right to Know for Civil Liberties – designed for human rights defenders and organisations working to monitor the impact on civil liberties of counter-terrorism and security measures. The toolkit also addresses the strategic uses of the right of access to information in human rights advocacy campaigns.
Toolkit Logo
Funding of the Toolkits: Access Info Europe is currently raising funds for the Toolkits, including their development and translation, and for the running of the Helpdesk. If you are able to support us, please write to our Executive Director Helen Darbishire by clicking here or by phoning + 34 667 685 319.

Access Info Europe co-organiza una sesión sobre periodismo de datos en Madrid

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Os invitamos al segundo encuentro sobre Periodismo de Datos que tendrá lugar el próximo jueves 20 de octubre a las 17 h en Medialab Prado y contará con la participación de los expertos Xaquín González Veira (The New York Times), Annamarie Cumiskey (Bureau of Investigative Journalism), Mar Cabra (International Consortium of Investigative Journalists - ICIJ) y David Cabo (Pro Bono Publico).
Durante esta sesión expertos de Estados Unidos y del Reino Unido debatirán con periodistas españoles y especialistas en visualización de datos sobre sus éxitos y sobre los retos que plantea esta disciplina. Entre otras cosas los expertos destacarán la necesidad urgente de la aprobación de una ley de acceso a la información en España.
Sigue esta sesión vía streaming aquí

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El derecho a la información diplomática

Las últimas filtraciones de Wikileaks han aportado súbitamente una gran transparencia al campo de la diplomacia internacional. Este Cablegate plantea, entre otras, la pregunta de si quien publicó la información actuó legal o éticamente. Existe, sin embargo, otra forma de acercarse a esta cuestión: ¿actuaron legal o éticamente aquellos que a priori debían pero no hicieron pública la información?
El derecho de acceso a la información, reconocido por la legislación internacional y por más de 80 leyes a nivel nacional (no en España), nos otorga a todos el derecho a saber qué hacen nuestros Gobiernos. Incluye no solo nuestro derecho a saber lo que hacen nuestros Gobiernos a nivel nacional, sino también lo que hacen cuando nos representan a nivel internacional. Estamos en nuestro derecho a exigir a aquellos que nos representan una rendición de cuentas completa, también cuando nos representan internacionalmente, y esto implica recibir información completa.
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Legal Leaks (Filtraciones Legales)

Acceso a la información y seguridad informática para periodistas

Los periodistas juegan un papel central en la iniciación y la estimulación de debates públicos pero se enfrentan a retos constantes para acceder a la información de organismos gubernamentales, particularmente cuando esta información se refiera a temas como la corrupción y el crimen organizado, la violación de los derechos humanos, las relaciones internacionales controvertidas, la contaminación ambiental, las relaciones con negocios y grupos de presión y los aspectos más sensibles de la integración de la Unión Europea.
Estos desafíos están aumentando debido a las limitaciones en la libertad de expresión y el acceso a la información resultante de las nuevas medidas antiterrorista y de seguridad. Al mismo tiempo la creciente utilización de tecnologías de vigilancia electrónica por organismos gubernamentales (y privados) está haciendo la protección de sus investigaciones y fuentes confidenciales más difícil para los periodistas, haciéndolos vulnerables a presiones legales y extralegales para desistir en sus investigaciones y revelar sus fuentes de información.
Access Info Europe y n-ost, Network for reporting on Eastern Europe, están trabajando para dotar de poder a los periodistas para que recuperen su rol de guardianes públicos a través del ejercicio de su derecho de acceso a la información tanto en su propio país como en otros. Nuestro objetivo es también proteger la libertad de la prensa mediante la promoción de técnicas a través de las cuales los periodistas puedan proteger la seguridad de sus datos y sus fuentes confidenciales de información. También estamos trabajando para promover la colaboración internacional entre periodistas de toda Europa. El proyecto fortalecerá las redes de periodistas que se ayudarán mutuamente a presentar las solicitudes de información en sus respectivos países y cooperarán en las investigaciones.
Para más información vea la página web del proyecto “Legal Leaks”: www.legalleaks.info.
También se puede descargar la Guía Práctica aquí (en inglés).
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Representante de la OSCE para la libertad de prensa presenta una guía práctica de acceso a la información para periodistas.Front_page

Berlín, 3 de mayo de 2010 - Para conmemorar este año el Día Mundial de la Libertad de Prensa, que pone un énfasis especial en el derecho a saber, la OSCE, Access Info (Madrid) y n-ost Network for Reporting On Eastern Europe con base en Berlín, presentarán una guía práctica para periodistas sobre cómo utilizar su derecho de acceso a la información, la “Guía Práctica sobre filtraciones legales”, o “Legal Leaks Toolkit”.
El derecho a saber es un derecho fundamental de los periodistas y de todos los ciudadanos para acceder a la información en posesión de organismos públicos. Este derecho es una parte esencial del derecho de libre expresión recogido en el Artículo 19 de la Declaración Universal de Derechos Humanos.
El Legal Leaks Toolkit es una guía práctica para periodistas sobre cómo realizar peticiones de información en 45 países de la región OSCE, incluidos la mayoría de los países de la UE, los Estados Unidos y Canadá. Ésta proporciona a los periodistas los 20 mejores trucos para utilizar el derecho de acceso a la información como una herramienta de investigación. También ofrece orientación sobre cómo convertir tanto documentos accesibles y denegaciones de información en historias.
El proyecto de “Legal Leaks” que está siendo llevado a cabo por Access Info y N-ost durará varios años y incluirá formación para periodistas, apoyo legal y varias campañas. Apoyaremos a los periodistas en la presentación de solicitudes de información en diferentes países y con el tiempo el proyecto de Legal Leaks (filtraciones legales) desarrollará una red paneuropea de recursos para el uso de periodistas locales y de investigación.
file_pdf Legal Leaks Guía Práctica (en inglés)
tuderechoasaber.esは、透明性、将来の法の有効性をテストします。



•、国家の実体かどうかは、任意のスペインの公的機関から情報を要求するには、このウェブサイトを使用することができ、今日から、地域や地元の

スペインの2照会に•1つの "行政沈黙"として知られている公衆から任意の応答を取得しません

•英国でWhatdotheyknow.comの成功(4年間で10万人以上のアプリケーション)は、社会が国民生活のより直接的なコントロールを要求する示します。
マドリード - 2012年3月22日 - は、シンプルな集中管理と無料の公共機関からの情報の要求を確認ユートピアではありません。 tuderechoasaber.esは、今日はそれを答えとパブリッシュ時に申請者に通知し、各操作のための適切な管理に、そのユーザーの要求を送信します。スペインで最初にこのサイトでは、人権組織アクセス情報ヨーロッパと市民財団Civioの共同プロジェクトです。
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EUの透明性
EU文書へのアクセスの規制の改革のキャンペーンアクセス情報ヨーロッパは、EUの文書へのアクセスに関する規制2001分の1049の改革キャンペーンのための市民社会をサポートするために呼び出します。キャンペーンの目的は、EUの文書へのアクセスの権利を強化するか、少なくともドキュメントへのアクセスの現在の右側の任意の減少を避けるためです。アクセス情報ヨーロッパは規制2001分の1049の改革のキーポイントを設定している一連の勧告を含むドキュメントを用意しています、それのために必要な、右側のEUおよび国際規格の機能に関する条約と矛盾しない情報へのアクセスを、現在の改革プロセスは、トラックに戻っているように見えること。
我々は、この文書に署名することによってサポートを持っている市民社会のすべてのメンバーに呼びかけている。

あなたの組織は、その代表者の氏名と、できるだけ早くanne@access-info.org~~Vするロゴの名前をアンVandelleにメールを送ってください。

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バルセロナtuderechoasaber.esのPre-プレゼンテーション

月曜日2012年3月5日 - 今日、ビクトリアAnderica、アクセス情報、ヨーロッパ、デビッド·ケープ、Civio財団は、バルセロナでのプロジェクトtuderechoasaber.esを発表しました。
バルセロナへの訪問は、すべての上に、このプロジェクトカタロニア機関について話をする、そこから点滴を行うことによってプロジェクトをサポートして多くの人々を満たすために必要性から生じます。公式発表は3月20日にマドリッドになりますが、今日はバルセロナの透明性を説明します。
アポイントメントは19:30 hである。カタルーニャ·オープン大学、ランブラス通り、カタルーニャ広場、6(バルセロナ)のルームラウンジでWiki。





スペインの透明性の将来について市民社会と新政府の最初の会議
マドリード、2012年1月20日 - 今日のアクセス情報ヨーロッパでは透明性と情報へのアクセスを将来の法律を議論するために議会との関係の状態の新長官によって召集され、議長省での会議に来ているスペイン。
会議中に、アクセス情報ヨーロッパは、将来の法律の必要性は以前の提案が基本的権利と保証するために独立した審査機関を任命する必要があるとして、情報へのアクセスの権利を認識することとして除外されている特定のギャップをカバーして強調表示され尊重し、将来の法律の適切な実装です。

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