2010年7月5日月曜日

ボリビアの先住民の正義(裁判·司法)

ボリビアの先住民の正義(裁判·司法)

ラテン語で千年の文化アメリカ
アイマラ語グループの質問コミュニティの力を手にボリビアの警察官4人の司法indígenaLaバージョンの死亡は、法律を課す
ボリビアの47%がインド人です
2010年7月5日(月曜日)アベルのギルバート
ブエノスアイレスは、投票数エアーズ:+0 -0コメント(0)
ある部オートセフト防止(DIPROVE)のオルロのアンデス部門の4つの役員とたぶん、チリとの国境に車の密輸対策を担当していた。ある日、彼女は消えた。そして、日後、死体で発見。


8コフィン到着警官の体のオルロに遺体安置所に。ロイター/ストリンガー
印刷版のバージョンです。PDFファイルの情報ページ、16日の印刷版の世界セクションの上に7月5日公開されて、2010年のVIEWアーカイブ(。PDFファイル)
インディアンは、"武士のayllus(アイマラの氏族)ポトシの関係者らを非難するのは、近年では6人が死亡したと恐喝されるリンチされていた。警察官の家族は、ほぼ2週間、自分の体を回復するためだった。彼らが埋葬されていたダウンので、故人の魂は殺人を追求しなかったことに直面する。コミットメントは、殺害の加害者は報告されません後返還された。

ニュースはラパス日前これらのリンチを驚かせた。これは、最初もなかった最後になるだろう。エピソードは司法機関法通常の法廷と並行して"オリジナル正義"祀ったの議会の承認を一致することが重要となった。これは、(鞭)鞭の用量との紛争を調停する、不正によると、自然とコミュニティの仕事や追放の力のために忠告。

ボリビアには36のコミュニティは、国の47%を表しています。憲法2009年新たな立法以来、力では、各元の人々の下で権利を独自のプロトコルミレニアムによると正義を調停する必要があります。これは、先月副長官Burgoa先住民エディー、毎日ララゾンラパズが認められた。

空間にインドの植民地当局は、トゥパックカタリ、この時点で議論に反抗の名前で衛星を打ち上げの夢と同じ政府どのくらい古い風習のルール。議会は制限)それぞれのコミュニティは、管轄権、罰則、そのシステムを作る案境界法(議論する準備が整いました。 "これは難しい標準でこれを定義することになる"憲法の専門家Daveziesオスカーは言った。いろいろな手続きが..です

階層的組織

西部ボリビア(高地)アイジュ協議会実施の階層(jilankos、第2位、mallku、蔵のmallku、APUのmallkuとjiliry mallku)を介して正義します。東が、構造が異なる市長、首長、首長と委員の秒です。

イベントは強制的にポトシは、議会ayllusをフィーチャー復讐の任意のフォームに"コミュニティの正義"を明示的に拒絶反応をするために国民解放アルSocialismoを(MAS)は、エボモラレスの党支配。

しかし、明確には恨みをなだめることはできている。国家統一(右ウィング形成副)は、エリザベスロビンソンは、その混乱が続く心配している:時コミュニティ正義の介入のだろうか? "罪の場合や状態に、麻薬密売や密輸などの自分自身を弱体化させる問題では?"

"コミュニティの正義"と憲法のステータスの主張が可能モラレスの政府に上昇することなくされていないと思います。今すぐ(当局)の状態はトークンの存在を持ってそのルールを適用することができますmallkus。

信用失墜

より多くのラパスから来ている電源の代表よりも賢(賢明)の言葉の価値があると思います。先祖代々の用途の防衛は裁判所での伝統的な'の威信に関連する電源、プロセス、および弁護士はインディアンを主張している手数料の遅延。それが基づいているため"コミュニティ正義"は、しかし、無料、フリー、迅速かつ効果的、その支持者によると、の原則には法律と人種差別西洋。

政治学者ホルヘLazarteはそれ以外の場合と考えている:"実際の社会の正義を甘く理想的なもの実際には人権の観点から疑問をたくさん持っている支持者と都市知識の引数に反する。"またはその編集理由に記載されて:"幹部たちは、政治家や当局はどのような北部ポトシで起こった明らかに働いている社会正義です。私たちが認識するようにあえてしないようにリンチは、正確には、正義のそのタイプのアプリケーションを奨励する一般的になりつつある"です。


Millenary Culture IN LATIN AMERICA
Justice indígenaLa version deaths of four policemen in Bolivia at the hands of an Aymara group questions the power of communities to impose laws
47% of Bolivians are Indians
Monday, July 5, 2010 ABEL GILBERT
BUENOS AIRES Votes: +0 -0 Comments (0)
There were four officers of the Department of Auto Theft Prevention (DIPROVE) of the Andean department of Oruro and supposedly in charge of combating the smuggling of cars on the border with Chile. One day she vanished. And days later found dead.


8 Coffin Arrival of body of a policeman to the morgue in Oruro. Reuters / STRINGER
Print Edition version. PDF Information published on page 16 of the World section of the print edition of the day July 5, 2010 VIEW ARCHIVES (. PDF)
Indians had been lynched by the "warriors ayllus (Aymara clans) of Potosi accusing officials of having killed six people in recent years and be extortionists. The families of the policemen took almost two weeks to recover their bodies. They had been buried face down so that the soul of the deceased did not pursue the murderers. Were returned after the commitment that the perpetrators of the killings are not reported.

The news shocked those lynchings La Paz days ago. It was not the first nor would be the last. The episodes became more important to match the congressional approval of the Judicial Authority Law which enshrines the "original justice" in parallel to the ordinary courts. This will arbitrate disputes with doses of whips (whips), admonitions on behalf of the forces of nature and community work or banishment, according to the misconduct.

In Bolivia there are 36 communities, representing 47% of the country. Under the Constitution in force since 2009 and new legislation, each original people have the right to arbitrate justice according to its own protocol millennium. This was recognized last month by Deputy Justice Minister Burgoa Indigenous Eddy, the daily La Razón in La Paz.

The same government who dreams of launching a satellite into space with the name of an Indian who rebelled against the colonial authorities, Tupac Katari, discussed at this time how far the rule of ancient customs. The Congress is ready to discuss a draft Demarcation Act (limit) for each community Jurisdictional make its system of penalties. "It will be difficult to define this in a standard," said constitutional expert Davezies Oscar. There are different procedures ..

Hierarchical Organization

In western Bolivia (the highlands) ayllu councils implement justice through their hierarchies (jilankos, the second largest, mallku, kura mallku, apu mallku and jiliry mallku). While in the East, the structures are different mayor, chiefs, chiefs and commissioners seconds.

The events featuring the forced Potosi ayllus a parliament dominated the Movimiento al Socialismo (MAS), Evo Morales's party, to make explicit rejection of "community justice" to any form of revenge.

But the clarification has not quieted the rancor. The deputy of National Unity (formation of right), Elizabeth Robinson, is worried that confusion persists: When will intervene community justice? "In misdemeanor cases or issues that undermine the state itself, such as drug trafficking and smuggling?".

The claim of "community justice" and its constitutional status would not have been possible without the rise to Morales' government. Now mallkus (authorities) can enforce their rules where the state has only token presence.

Discredit

There would be worth more the words of the sages (wise) than a representative of the power that comes from La Paz. The defense of ancestral uses is in turn related to the prestige of the courts 'traditional', the delay of the processes and fees that lawyers have claimed the Indians. The "community justice" is, however, free, fast and effective because it is based, according to its supporters, on the principles of Western legal and racist.

Political scientist Jorge Lazarte thinks otherwise: "The real community justice sweetened contradicts the arguments of supporters and urban intellectuals, who have idealized what in fact has a lot of questionable from the standpoint of human rights." Or as noted in its editorial Reason: "Executives, politicians and authorities have worked to clarify what happened in northern Potosí is community justice. What we do not dare to recognize is that lynchings are becoming commonplace where, precisely, it encourages the application of that type of justice. "

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